Ćwiczenia i techniki

POSTAWA

  • AI HANMI - układ ćwiczących: obie osoby stoją w tej samej pozycji
  • GYAKU HANMI - układ ćwiczących: "pozycja lustrzana", osoby ćwiczące stoją w odwrotnych pozycjach, jakby stanowiły własne odbicie lustrzane
  • HIDARI KAMAE - postawa z lewą nogą z przodu
  • MIGI KAMAE - pozycja z prawą nogą z przodu
  • SEIZA - polecenie przyjęcia postawy siedzącej
  • SHIZEN TAI - pozycja swobodna, naturalna, stopy rozstawione na szerokość barków, ręce wzdłuż tułowia
  • SHIZENHON TAI - pozycja "na baczność"
  • ZA HO - pozycja siedząca


RUCHY, KROKI

  • ASHI SABAKI - ruch stóp
  • AYUMI ASHI - krok przesławny
  • IRIMI - wejście, ruch w przód
  • KOKYU NO HENKA - "ruch z oddechem": krok do przodu z uniesieniem obydwu rąk na wysokość oczu w połączeniu z wydechem i świadomością przepływu energii od centrum przez całe ciało, ramiona aż do dłoni, zwrot, wdech i ten sam ruch w przeciwną stronę z wydechem, następnie ręka znajdująca się z przodu zmienia płaszczyznę ruchu o 90 stopni krokiem w bok w stronę wnętrza stopy; oddech i ruch ciała muszą być w harmonii
  • KOKYU TENKAN HO - "obrót z oddechem": podstawowe ćwiczenie przygotowujące do SHIHO NAGE; kroki jak w KOKYU NO HENKA, ruch rąk to podnoszenie i opuszczanie
  • OKURI ASHI - krok odstawny
  • OMOTE - kierunek ruchu: w stronę twarzy, przodu partnera
  • SABAKI - ruch
  • SHIHO GIRI - ruch cięcia bokkenem, lub ruch imitujący cięcie bokkenem, wykonywany w czterech kierunkach
  • SHIKKO - poruszanie się w pozycji klęczącej
  • TAI SABAKI - sposoby przemieszczania ciała
  • TE-GATANA czyli ręki - miecza; opuszczanie ręki następuje jednocześnie z krokiem, wszystkie ruchy musza być wykonywane w harmonii z oddechem
  • TENKAI - zwrot w miejscu, obrót ciała o 180 stopni bez wykonywania kroków
  • TENKAN - dosł. "przekształcić"; w wersji podstawowej: obrót ciała o 180 stopni z wycofaniem nogi
  • TSUGI ASHI - krok dostawny
  • URA - kierunek ruchu: do tyłu, w stronę pleców partnera
  • ZEMPO (IRIMI) TENKAI ASHI - krok naprzód i zwrot w miejscu




ĆWICZENIA

  • AIKI TAISO - zestaw ćwiczeń rozgrzewające -rozciągających, mających zharmonizować organizm i przygotować do zasadniczej części zajęć
  • FUNAKOGI TAISO "ćwiczenie wiosłowania", ćwiczenie wzmacniające pozycję, mające na celu rozbudzenie (dźwięczne wiosłowanie) i scentrowanie Ki (FURITAMA)
  • HAISHIN UNDO - ćwiczenie rozciągające -rozluźniające, stosowane przeważnie na koniec zajęć, polegające na naciągnięciu na plecy partnera, który trzyma nas za nadgarstki
  • IKKYO UNDO - ćwiczenie przygotowujące do IKKYO
  • KOHO UKEMI UNDO - "ćwiczenie przewrotów w tył", ćwiczenie przygotowujące do ukemi
  • KOKYU HO - "ćwiczenie oddechu", ćwiczenie wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej, polegające na dojściu do centrum partnera, poznawaniu pracy jego ciała przy jednoczesnej pracy nad własnym oddechem
  • ORENAI TE - "niezginalna ręka", intencją jest wyobrażenie i doświadczenie przepływu Ki przez ramię
  • TAI NO TENKAN HO - wykorzystanie ruchu tenkan w ćwiczeniu z partnerem: obrót ciała o 180 stopni z uniesieniem rąk. jakby w ruchu trzymania dużej kuli
  • TEKUBI - "nadgarstek", ćwiczenia rozgrzewające nadgarstki
  • ZENGO UNDO - "ćwiczenie w przód i w tył", ćwiczenie ruchu bioder, rąk i przepływu Ki w linii prostej do przodu i do tyłu


PRZEWROTY

  • MAE UKEMI - przewrót w przód
  • USHIRO UKEMI - przewrót w tył
  • YOKO UKEMI - przewrót w bok


SPOSOBY ĆWICZENIA l WYKONYWANIA TECHNIK

  • CHUDAN - średnia wysokość (tułów, splot słoneczny)
  • GEDAN - nisko (poniżej bioder)
  • HANMI HANDACHI WAZA tori siedzi, uke stoi
  • HENKA WAZA - odmiany techniki podstawowej
  • IPPAN GEIKO - tori jest atakowany przez jednego uke
  • JIYU WAZA - tori wykonuje dowolne techniki
  • JO TORI - metody obrony przed atakiem kijem
  • JODAN - wysoko głowa, szyja, ramiona
  • KAESHI WAZA - kontr techniki
  • KAKARI GEIKO - tori jest atakowany przez kilku uke, nadchodzących kolejno, z jednego kierunku
  • KATA - skodyfikowana forma ruchu
  • KUMI TACHI - ćwiczenia z partnerem przy użyciu bokkena
  • SUBURI - ćwiczenia indywidualne przy użyciu bokkena i jo
  • SUWARI WAZA - techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji klęczącej
  • TACHI TORI - metody obrony przed atakiem mieczem
  • TACHI WAZA - techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej
  • TANINZU KAKARI GEIKO - tori jest atakowany przez kilku uke, atakujących z dowolnego kierunku
  • TANTO TORI - metody obrony przed atakiem drewnianym nożem
  • USHIRO WAZA - atak od tyłu


TECHNIKI: UNIERUCHOMIENIA, RZUTY

  • OSAE (KAESHI) WAZA - unieruchomienia
  • IKKYO - pierwsza forma unieruchomienia
  • NIKKYO - druga forma unieruchomienia
  • SANKYO - trzecia forma unieruchomienia
  • YONKYO - czwarta forma unieruchomienia z uciskiem na czuły punkt przedramienia
  • GOKYO - piąta forma unieruchomienia (szczególnie przydatna w obronie przed atakiem yokomen uchi z nożem)
  • HIJIKIME OSAE - forma unieruchomienia przeciwnika z wykorzystaniem dźwigni na staw łokciowy
  • NAGE WAZA - rzuty
  • IRIMI NAGE - rzut przez "irimi", wejście w partnera
  • JUJIGARAMI - rzut przez skrzyżowanie rąk
  • KOKYU NAGE - dosł. "rzut oddechem"
  • KOSHI NAGE - rzut przez biodro
  • KOTE GAESHI - rzut przez skręcenie nadgarstka, wykonywany również jako unieruchomienie
  • SHIHO NAGE - rzut podstawowy, tzw. "rzut w cztery strony"
  • SOTO KAITEN NAGE - rzut obrotowy, wykorzystujący ruch na zewnątrz
  • TENCHI NAGE - rzut "niebo-ziemia" (jap. ten-niebo, chi'-Ziemia)
  • UCHI KAITEN NAGE - rzut obrotowy, wykorzystujący ruch do wewnątrz, przejście pod ramieniem partnera
  • UDEKIME NAGE - rzut wykorzystujący dźwignię na staw łokciowy

 

ATAKI: UCHWYTY, UDERZENIA, KOPNIĘCIA

  • KATA TORI - uchwyt za bluzę na wysokości ramienia
  • KATA TORI MEN UCHI - uchwyt za bluzę na wysokości ramienia z jednoczesnym uderzeniem w twarz
  • KATATE RYOTE TORI ( = MOROTE TORI)
  • KATATE TORI - uchwyt za rękę
  • MAE GERI proste kopnięcie w przód
  • MOROTE TORI - uchwyt dwiema rękami za jedną rękę
  • MUNE TORI MEN UCHI - uchwyt za bluzę na wysokości klatki piersiowej z jednoczesnym uderzeniem w twarz
  • RYO HIJI TORI - uchwyt za bluzę na wysokości łokci (lub za łokcie) obiema rękami
  • RYO KATA TORI - uchwyt za bluzę dwiema rękami
  • RYOTE TORI - uchwyt za dwie ręce
  • SHOMEN UCHI - cięcie proste mieczem lub ręka w płaszczyźnie pionowej
  • TSUKI - uderzenie proste
  • USHIRO ERI TORI - uchwyt z tyłu za kołnierz
  • USHIRO KATATE TORI KUBI SHIME - uchwyt z tyłu za rękę z jednoczesnym duszeniem
  • USHIRO RYOSODE TORI - uchwyt z tyłu za dwa rękawy
  • YOKOMEN UCHI - cięcie ukośne z lekkim zejściem na bok